Created with Sketch.

Att känna motivation och arbetsglädje är för många av oss mycket lättare när vi ses. Under rådande pandemi har distansarbete blivit det nya normala för många av oss. Och du är inte ensam om att kämpa med motivationen när arbetslivet nu flyttat in i vardagsrummet. Vi är många som saknar kollegor och den sociala delen vid kaffemaskinen.

 

Börja med dig själv!

Så hur gör man för att öka motivation och engagemang? Vi motiveras alla av olika saker och har olika förutsättningar för att känna motivation. Visst vore det toppen om det fanns ett magiskt recept som funkar för alla?

 
Även om det inte finns en mirakelkur finns det forskning vi kan luta oss emot. Två av det mest välkända evidensbaserade teorierna är Self determination theory (SDT) och Goal setting theory. SDT bygger på tre psykologiska behov som styr vår motivation: grad av kompetens, självbestämmande och tillhörighet.

 

Led utifrån de mänskliga drivkrafterna

Engagemang och motivation stärks med rätt förutsättningar och med ett ledarskap som fokuserar på tydliga mål, stöd, uppmuntran, uppföljning och återkoppling.

 
Om vi vill ha engagerade och motiverade medarbetare så behöver vi vara nyfikna och intresserade av de mänskliga drivkrafterna och bygga organisationer utifrån det. När vi är trygga så presterar vi bättre. Vi vill alla bli sedda, bekräftade och känna oss kompetenta.

"Om vi vill ha engagerade och motiverade medarbetare så behöver vi vara nyfikna och intresserade av de mänskliga drivkrafterna och bygga organisationer utifrån det."

6 tips för att bidra till ökad motivation:

1. Mål

Sätt mål, gärna kortare delmål, som är engagerande och känns meningsfulla och relevanta för att medarbetarna skall bli mer delaktiga. Om resultatmålen redan är satta fokusera på vad och hur ni ska ta er dit.

 

2. Avstämningar

Ha kontinuerliga avstämningar med var och en. Lyssna för att förstå, var intresserad och nyfiken på personens drivkrafter, fråga för att förstå (inte för att respondera). Stäm av var de befinner sig, deras nuläge och vilket stöd de behöver framåt och framför allt var närvarande och lyssna. Att bli sedd och bekräftad höjer motivationen.

 

3. Återkoppling

Ge återkoppling på det som funkar och uppmärksamma vad var och en bidrar med. Vi gör ofta mer av det som vi uppmuntras för och mindre av det som vi inte uppmuntras för.

 

4. Teammöten

Ha kontinuerliga möten med hela teamet påminn om riktning, målet och kommunicera syftet varför ni gör det ni gör och den skillnad och mening som ni vill skapa. Fokus på sammanhållning och laganda och det ni ska åstadkomma tillsammans. Lyft framgångsexempel och skapa delaktighet. Komplettera med ”check-in” utan agenda för att fånga hur ditt team mår – på riktigt.

 

5. Följ upp

Följ upp målen kontinuerligt med fokus på arbetet som gjorts i första hand inte bara på resultatet. Uppföljning är ett av chefens viktigaste verktyg, forskning visar att genom uppföljning ökar prestationen med drygt 25 %.

 

6. Ha kul!

Ha roligt och skratta tillsammans. ”skratt smittar” och är bra för vår hjärna, vårt välbefinnande och vi blir mer stresståliga och stimulera innovation.

 
Det går att göra en hel del digitalt, testa och lär dig för att bli bättre imorgon än idag. Behöver du stöd i ditt distansledarskap? Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur vi tänker kring motivation och ledarskap!

 
Skrivet av: Maria Narbom på vårt systerbolag Capalead